Spelen geeft je mentale kracht

Voor veel kinderen is crisis het nieuwe normaal
Miljoenen kinderen over de hele wereld leven in moeilijke en gevaarlijke situaties die hun veiligheid, gezondheid en toekomst in gevaar brengen.
Ruim 49 miljoen kinderen zijn gedwongen op de vlucht. Eén op de 6 kinderen leeft in conflictgebieden. En bijna een miljard kinderen - 53% van alle kinderen wereldwijd- groeit op in een omgeving die zeer kwetsbaar is voor de extreme gevolgen van klimaatverandering.
Het trauma van een leven in conflict- en crisissituaties kan de ontwikkeling van de hersenen van kinderen negatief beïnvloeden en het risico op angst, depressie en andere mentale gezondheidsproblemen met zich meebrengen. Kinderen en hun families die op de vlucht zijn, zijn extra kwetsbaar.
Als we kinderen emotionele steun bieden in de vorm van psychosociale steun, kunnen we ze helpen om leren om te gaan met trauma's zodat ze zich weer even normaal kunnen voelen. Psychosociale steun is erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, toch is het één van de meest ondergefinancierde en vergeten onderdelen van humanitaire hulp.
Help ons om psychosociale steun een prioriteit te maken voor elk kind in nood.
De impact van spelen op de sociale ontwikkeling van kinderen
Right To Play gebruikt al 25 jaar de kracht van spelen om kinderen in moeilijke en gevaarlijke situaties te helpen. Zelfs in de meest uitzichtloze omstandigheden kan spelen kinderen een gevoel van normaliteit, veiligheid en controle geven.
Als kinderen zich veilig voelen, zijn ze beter in staat om te gaan met trauma's en onzekerheid. Deze weerbaarheid helpt voorkomen dat geestelijke gezondheidsproblemen verergeren en helpt kinderen zich emotioneel, sociaal en mentaal te blijven ontwikkelen - zelfs in de moeilijkste omstandigheden.
In speelsessies creëren we een veilige en ondersteunende omgeving, zodat kinderen in crisis hun gevoelens zoals verdriet, verlies en angst beter begrijpen en ermee leren omgaan.
Spelen helpt kinderen op veel manieren: het geeft energie, houdt ze in het moment, zorgt voor verbondenheid, helpt bij het uiten van emoties, geeft zelfvertrouwen, herstelt hun eigenwaarde en leert hen belangrijke levensvaardigheden.
Het bieden van psychosociale steun is van cruciaal belang om kinderen te helpen weer te leren en zich te concentreren op hun studie en het opbouwen van positieve relaties met leeftijdsgenoten en volwassenen in hun leven.
"Voor het eerst in mijn leven zag ik mensen in actie komen tijdens een ramp en kinderen weer vreugde ervaren – dankzij de kracht van spelen." – Mehboob, Right To Play Coach, Pakistan.
Veilige plekken creëren in Libanon.
In 2024 raakten duizenden families in Libanon ontheemd door conflicten. Kinderen worstelden - en worstelen nog steeds - met verlies en onzekerheid. Right To Play ging in reactie daarop kinderen helpen met spelgerichte steun. Samen met plaatselijke partners trainden we jongerencoaches om sessies te leiden die veilige, ondersteunende omgevingen creëerden waarin kinderen zich normaal konden voelen, zich konden uitdrukken en trauma's konden verwerken.
Lees over onze reactie in Libanon
Hulp bij overstromingen in Pakistan
Toen Pakistan in september 2022 werd getroffen door zware overstromingen, verloren miljoenen kinderen hun huis en moesten ze bij familie onderdak zoeken. Ze hadden behoefte aan ontspanning, maar hadden geen uitlaatklep. Right To Play-coaches en vrijwilligers organiseerden speelsessies om kinderen te helpen hun emoties te uiten, contact te maken en weer een gevoel van normaal leven te krijgen. Zelfs nadat de crisis voorbij was, vroegen ouders om deze sessies voort te zetten.
Lees over onze reactie op de overstromingen in Pakistan
Omgaan met ontheemding in Ethiopië
Hayat moest haar huis in District Tongo, Ethiopië, ontvluchten vanwege een conflict. Ze kwam in een vluchtelingenkamp aan, getraumatiseerd door de ervaring, maar ze wilde graag terug naar school. Speelse lessen en psychosociale ondersteuningsspellen op een lokale school hielpen Hayat om haar leerachterstand in te halen, contact te maken met haar medeleerlingen en het trauma dat ze had meegemaakt te verwerken.

