Muziek tegen angst: Manar, Yara en Abeer worden coaches

Manar, Yara en Abeer staan vooraan in een volle zaal tijdens een wekelijkse muzieksessie in een buurthuis in Libanon. Ze worden omringd door 15 kinderen die met hun ogen dicht in een halve cirkel zitten. Ze luisteren naar hun hartslag en klappen mee op het ritme.
De drie jonge vrouwen waren vroeger zelf deelnemer aan het programma Music For Development and Social Change van Right To Play. Nu staan ze voor de groep bij de muzieksessies en helpen ze de kinderen uit conflictgebieden om te gaan met stress en zich uit te spreken tegen ongelijke behandeling.
Uit ervaring weten ze hoe belangrijk deze ondersteuning is; ze worstelden zelf met eenzaamheid, weinig zelfvertrouwen en moeilijke omstandigheden in Libanon. Muziek, training en begeleiding gaven hen opnieuw richting en doel in het leven. Nu helpen ze andere kinderen om hetzelfde te doen.
MEER KANSEN VOOR GEVLUCHTE JONGEREN
Libanon vangt veel vluchtelingen op, waaronder 1,5 miljoen Syriërs en 211.400 Palestijnen. Veel van de kinderen in de muziekklas van Manar, Yara en Abeer zijn vluchtelingen die nog steeds te maken hebben met pesten en intimidatie. Sommigen gingen van school omdat ze door de economische crisis in Libanon niet meer normaal konden leven. Velen hebben trauma’s opgelopen door het conflict in het land. Omdat er weinig ondersteuning is, kampen veel jongeren met depressies en hebben ze weinig hoop voor de toekomst. Van de kinderen en jongvolwassenen kampt ongeveer 1 op de 17 met een depressie, en 1 op de 5 ervaart angstgevoelens.
Toen ze zelf deelnemers waren van het programma worstelden de vrouwen met eenzame, gefrustreerde en wanhopige gevoelens. Ze begonnen liedjes te schrijven en te zingen. Zo konden ze zichzelf uiten, contact maken met anderen en hun zelfvertrouwen opbouwen.
In 2022 werden Manar, Abeer en Yara jeugdcoaches. Ze kregen training in kinderbescherming, psychosociale ondersteuning en coachingstechnieken. Ook behaalden ze een officieel certificaat van het ministerie van Onderwijs, waarmee ze hun werk als jeugdcoaches kunnen uitvoeren en erkend worden als begeleiders voor kinderen en jongeren.
Als coaches hielpen ze 280 deelnemers in de leeftijd van zes tot veertien jaar. Het programma biedt een betrouwbare en veilige ruimte waar kinderen kunnen praten over de gevolgen van ontheemding en pesten, hun emoties kunnen verwerken en via liedjes kunnen praten over de problemen die hun leven beïnvloeden. Manaar, Abeer en Yara weten hoe moeilijk het kan zijn voor hun leeftijdsgenoten en weten hoe ze hen op de juiste manier kunnen raken.
Manar
HOE MANAR HAAR LEERLINGEN HELPT UIT TE SPREKEN
Toen Manar jonger was, was ze vaak bang. Zij en haar familie moesten vluchten uit Syrië vanwege de oorlog en werden daarna in Libanon als vluchtelingen opgevangen. Het was moeilijk voor haar om zich aan te passen aan haar nieuwe thuis. Ze voelde zich eenzaam en had niet veel zelfvertrouwen.
Dankzij het Music for Development and Social Change programma kreeg ze de veilige ruimte die ze nodig had. “Ik kan nu altijd mezelf zijn”, zegt ze.
Als ze voor de groep staat, leert ze niet alleen muziek maken, maar ook belangrijke levenslessen. Ze laat zien hoe kinderen zich sterker kunnen voelen. Haar favoriete spel is om kinderen te laten doen alsof ze dieren zijn in de jungle, waarbij ze de geluiden van de door hen gekozen dieren nadoen. Een ander groepje zingt een leuk liedje en de “dieren” moeten hun dansbewegingen afstemmen op de maat. Als dat lukt, zijn ze allemaal “ontsnapt” uit de jungle.
“Het is een superleuke activiteit, omdat veel kinderen bang zijn om zulke geluiden te maken uit angst om gepest te worden,” zegt Manar. “Maar hier is het een veilige omgeving, waar ze helemaal zichzelf kunnen zijn.”
Door muziek ontwikkelen kinderen een taal waarmee ze hun emoties op een positieve manier kunnen uiten. “Éen van mijn leerlingen vond het moeilijk zichzelf te beheersen,” vertelt Manar. “Maar na onze sessies gebruikte ze muziek om zichzelf rustig te maken wanneer ze zich boos voelde.”
Hier is het een veilige omgeving, waar ze helemaal zichzelf kunnen zijn. -Manar, 21
Yara
HOE YARA RUIMTE MAAKT VOOR EMOTIE EN EERLIJKHEID
Manars zus, Yara, was tijdens haar jeugd erg onzeker en verlegen. “Veel pestkoppen zeiden dat ik er niet bij hoorde,” herinnert ze zich. Door het pestgedrag voelde ze zich onzeker en alleen.
Door deel te nemen aan het programma kreeg ze meer zelfvertrouwen. Ze maakte meer vrienden en leerde voor zichzelf op te komen. “Ik weet nu hoe ik met uitdagingen moet omgaan en ik accepteer die opmerkingen van anderen niet meer,” zegt ze.
Als deelnemer van het programma ontdekte Yara hoe verschillende soorten muziek emoties kunnen beïnvloeden: snelle nummers verbeterden haar humeur, terwijl sombere muziek haar meer liet nadenken over haar negatieve gevoelens. Nu, op 15-jarige leeftijd, is ze de jongste coach van het programma. Ze vindt het geweldig om haar leeftijdsgenoten te helpen bij hun ontwikkeling en liedjes te schrijven over de zaken waar ze zich zorgen over maken, zoals vroegtijdige en gedwongen huwelijken.
Ook helpt Yara de deelnemers hun gevoelens te ontdekken, door middel van muziek. Dit doet ze met de app ''Makey Makey''. Jongeren zoeken een geleidend voorwerp, zoals fruit, folie of water, en leggen dit op een electronische plaat die is aangesloten op hun tablet. Daarna werken deze hele normale voorwerpen ineens als pianotoetsen en maken ze geluid wanneer ze worden aangeraakt.
Yara zegt dat ze door haar jonge leeftijd een speciale band heeft met de kinderen met wie ze werkt. “Vaak is een coach een volwassene die veel goed advies kan geven, maar niet zo goed kan luisteren,” zegt Yara. “Maar de kinderen accepteren mij als een vriendin. Ze zeggen dat mijn advies en ideeën veel voor hen betekent en dat ze alles tegen mij durven te zeggen.”
“Het zijn hele slimme kinderen, waarvan ik zeker weet dat ze altijd voor het hoogst haalbare zullen gaan en de kennis die ze hebben opgedaan zullen doorgeven.” - Yara, 15
Abeer
HOE HET LEVEN VAN ABEER JONGEREN INSPIREERDE
Net als haar vriendinnen Manar en Yara is Abeer ook veel gepest. Vroeger was ze erg verlegen en durfde ze in de klas niet veel te zeggen, maar nu geeft ze muziek- en praatsessies waarin deelnemers praten en liedjes schrijven over de gevolgen van pesten en gendergerelateerd geweld, en over hoe dit gestopt kan worden. Door coach te worden, is haar zelfvertrouwen gegroeid en voelt ze zich sterker.
“Het voelt goed om een vriendin te zijn en een band op te bouwen met de kinderen. Ze voelen zich hierdoor vrij en durven te zeggen wat ze vinden,” zegt Abeer.
Één van de liedjes die ze samen met de kinderen schreef, ging over hoe een vrouw sterk en onafhankelijk kan zijn. Met de liedjes hopen ze mensen bewust te maken van de uitdagingen die vrouwen tegenkomen wanneer ze een gewelddadige relatie willen verlaten.
De groep heeft hun liedjes met anderen kunnen delen. Tijdens een evenement hebben Manar, Yara, Abeer en andere leeftijdsgenoten de geschreven nummers live uitgevoerd voor een publiek van 200 mensen, waaronder ouders, jongeren en Right To Play-medewerkers. Dit evenement gaf de jongeren de kans om een boodschap van hoop te delen.

