Leren lezen? Op Eloisa (10) uit Mozambique kun je rekenen!
Een jong meisje in Mozambique straalt helemaal voor het schoolbord. Ze helpt haar klasgenootjes met het linken van een letter aan een huishoudelijk item. Eloisa is pas tien jaar, maar leidt nu al een speciaal leesclubje. Zo ondersteunt zij haar leeftijdsgenootjes die lange tijd vanwege COVID-19 niet naar school konden.
In 2020 sloten de scholen in Mozambique vanwege de pandemie. Meer dan een jaar bleven zij bijna volledig dicht. Toen er eenmaal weer wat les werd gegeven, waren de klassen kleiner. Erger nog, veel kinderen kwamen helemaal niet meer opdagen. Gelukkig zijn er toppers als Eloisa die nu – met hulp van Right To Play – maar liefst 5.300 leerlingen bereiken in leesclubjes.
Eloisa gebruikt onder meer spelletjes om kinderen te helpen met hun woordenschat, grammatica en rekenen. Dat doet zij inmiddels al meer dan een jaar. Ze gelooft heilig in het belang van onderwijs in leesvaardigheden. Ze wil dan ook – net als haar moeder – lerares worden.
“In onze leesclub leer ik kinderen goed lezen en rekenen. Muziek en spelletjes inspireren mij daarbij. Bovendien hebben we op die manier ontzettend veel lol”, glundert Eloisa. Maar er is meer. Ook thema’s als COVID-19 en stereotyperingen van meisjes en jongens worden uitgebreid besproken. “We hebben allemaal dezelfde rechten. Dus dan zouden we toch ook dezelfde dingen moeten kunnen doen en leuk vinden?” Daar is geen speld tussen te krijgen.
Haar spelletjes maken het leren leuker en toegankelijker. Het stimuleert de kinderen om gemotiveerd door te willen leren. Dat is hard nodig, want de afgelopen jaren hebben zij een behoorlijke achterstand opgelopen. Clubjes als die van Eloisa gaan die achterstanden nu te lijf. Eloisa: “Op een ontspannen manier beginnen we met de klinkers, dan wat woorden en gevolgd door een hele zin. Voordat ze het doorhebben, kunnen kinderen al een hele tekst lezen.”
De juf in spé is helemaal in haar element. “Het voelt goed om dit voor en met mijn leeftijdsgenootjes te mogen doen. Zij hebben – net als ik – het recht om ook goed te kunnen lezen. Nee, om mooie dingen te kunnen lezen! En om zelf mooie dingen te kunnen schrijven!” Beter dan dat hadden wij het niet kunnen omschrijven. Succes Eloisa!