Hoe Redempta van school een veilige plek maakte
Een groepje kinderen staat op een schoolplein in Rwanda, waar ze geconcentreerd naar hun lerares Redempta kijken die een tekening van een vorm omhoog houdt. De leerlingen roepen enthousiast de naam van de vorm. "Jullie zijn hartstikke goed," zegt Redempta aan het einde van het spel. "Applaus voor ons allemaal!"
De lessen waren echter niet altijd zo vrolijk. Nog niet zo lang geleden waren kinderen te bang om hun mond open te doen in de klas. Bang om een klap van de leraar te krijgen. Het gebruik van lijfstraffen in Rwandese scholen maakte veel leerlingen angstig en niet gemotiveerd om te leren. Maar Redempta heeft leraren en leerlingen laten zien dat het anders kan.
Als lerares was Redempta vastbesloten om geweld in de klas te verminderen. Ze spreekt uit ervaring: "Ik weet nog dat we straf kregen toen ik nog een leerling was," vertelt ze. "Kwam je bijvoorbeeld te laat op school, dan pakte de leraar soms een liniaal en probeerde hij je op je vingernagels te slaan. Ik nam mij voor om me in te zetten om lijfstraffen af te schaffen wanneer ik zelf lerares zou zijn."
Vroeger kenden ze echter geen andere methodes om de klas te leiden, en dus werd de enige vorm van discipline gebruikt: kinderen uitschelden en slaan. "Er werd sowieso geen rekening gehouden met leerlingen met verschillende capaciteiten." Ze stuitte dan ook op hoge weerstand tijdens haar pogingen om te stoppen met de harde straffen. In een onderzoek uit 2015 gaf 60% van de kinderen aan fysiek geweld te hebben ondervonden van hun leerkracht. Daarbij heeft geweld in de klas een averechts effect: schoolprestaties nemen af en het aantal vroegtijdige schoolverlaters neemt toe.
Met de training van Right To Play kreeg Redempta de hulp die ze nodig had om een veilige leeromgeving te creëren. Ze leerde hoe ze positieve disciplinaire technieken kon gebruiken, maar ook om haar lessen aan te passen voor leerlingen van alle geslachten en niveaus.
"Ik was vastberaden om als lerares te helpen met het uitbannen van lijfstraffen." - Redempta
"Nu gebruiken we spelletjes in elke les," vertelt Redempta. "De leerlingen zijn erg betrokken en aan het einde van de les begrijpen ze heel goed wat ze via spelen hebben geleerd."
De leerlingen zijn beter in staat om op te letten. En als ze zich toch misdragen of achter raken met hun schoolwerk, geeft Redempta opbouwende feedback.
Redempta inspireerde andere leerkrachten om ook positieve disciplinaire technieken te gebruiken, met als resultaat dat de school de lijfstraffen in de afgelopen vijf jaar heeft afgeschaft. Als er nieuwe leerkrachten in dienst komen, vertelt Redempta hen met trots: "Zo'n school zijn we niet meer."
Leerlingen met verschillende leerniveaus voelen zich veilig in Redempta's klas, omdat ze weten dat ze de juiste hulp krijgen. "Right To Play heeft ons geholpen te beseffen dat wij als leerkrachten een verplichting hebben om leerlingen van alle niveaus te ondersteunen," zegt Redempta.
Redempta doelt hiermee ook op meisjes, die te maken hebben met aanzienlijke sociaal-culturele barrières in het onderwijs en ondervertegenwoordigd zijn in de klassen. Redempta weet nu hoe veilige en inclusieve leeromgevingen leiden tot betere resultaten, en ook tot betere ervaringen voor leerkrachten. "Zowel leerlingen en docenten zijn tevreden," meldt Redempta. "En als er een toets is, slaagt de meerderheid van de leerlingen."
"Leerlingen begrijpen de les heel goed door middel van een spel." - Redempta
De training die Redempta volgde, maakt deel uit van het Gender Responsive Education and Transformation (GREAT) programma, dat mogelijk werd gemaakt dankzij de financiële steun van de Canadese overheid via Global Affairs Canada. Het GREAT-programma, dat van 2018 tot 2023 actief is in Ghana, Rwanda en Mozambique, maakt gebruik van Right To Play’s spelend-leren methode.