Help kinderen in het Midden-Oosten. Doneer nu →

HOE NOËLLINE HAAR TOEKOMST IN EIGEN HANDEN NAM

Noelline - Burundi - Hero Image

Op een schoolveld in Gisuru, Burundi, verzamelen ouders, leraren en kinderen zich rondom een geïmproviseerd podium waar leerlingen, verkleed voor een toneelstuk, zich verzamelen. Een leerling, met een veel te grote jas aan, steunt op een wandelstok en stapt naar voren: een vader die besluit zijn dochter van school te halen om thuis te helpen. Een andere leerling speelt lerares en probeert hem van gedachten te laten veranderen.

Er wordt hard geapplaudiseerd, maar het doel van de voorstelling is meer dan alleen maar applaus. De leerlingen brengen een belangrijk onderwerp onder de aandacht: het belang van onderwijs voor meisjes.

Eén van de acteurs, de 14-jarige Noëlline, speelt vanuit eigen ervaring. Kortgeleden nog vocht ze haar eigen strijd voor onderwijs. Met steun van Right To Play herwon ze haar recht om te leren.

Noëlline's ouders konden door geldproblemen haar schoolgeld niet meer betalen. Maar Noëlline weigerde haar recht op onderwijs op te geven.

Moeilijke Keuzes

Toen het tijd was om het schoolgeld te betalen, vroeg Noëlline haar ouders om het geld, zoals altijd. Toen ze nee zeiden, verraste dat haar. "Ze vertelden me dat ik thuis moest blijven," zegt Noëlline. Ze was vooral boos omdat haar ouders wel het schoolgeld voor haar broers bleven betalen.

Net als vele anderen, moesten Noëlline's ouders de moeilijke beslissing nemen om hun dochter vanwege armoede thuis te houden. Nadat ze in 2018 naar Tanzania zijn gevlucht vanwege instabiliteit en geweld in Burundi, en hun terugkeer in 2021, ontdekten ze dat onderwijskosten een enorme barrière vormden, vooral voor meisjes, die kwetsbaar zijn voor gedwongen huwelijken en andere risico's.

Noelline- Burundi- Image 1 - Web
Naar school gaan met haar vriendinnen Ada en Cynthia was een belangrijk onderdeel van Noëlline’s leven.

Tijd Voor Verandering

Ada en Cynthia, Noëlline’s schoolvriendinnen, zijn het er niet mee eens dat meisjes minder kansen krijgen om naar school te gaan. Als Junior Leaders van een meidenclub georganiseerd door Right To Play, zetten ze zich in voor het recht van meisjes om te blijven leren. Ze gebruiken toneel om belangrijke boodschappen op een creatieve en speelse manier over te brengen.

De sketches van de Girls' Club maken onderdeel uit van een campagne om kinderen weer naar school te krijgen. "We voeren sketches op die ouders moeten overtuigen om hun kinderen weer naar school te sturen," zegt Ada. Door hun optredens hebben 752 kinderen zich opnieuw ingeschreven voor het schooljaar 2022.

Niet te stoppen

Nadat ze van school ging, bracht Noëlline haar dagen door met huishoudelijke taken. Gesprekken met Ada en Cynthia motiveerden haar om terug naar school te gaan. Ondanks het gebrek aan schoolgeld, verdiende Noëlline het geld zelf door water te dragen voor een kleine vergoeding. "Ik verzamelde het nodige geld en betaalde zelf voor mijn school," zegt ze trots.

Terug op school vindt Noëlline vreugde in leren, mede dankzij de spelend-leren methode van Right To Play waar haar leraar Antoine in getraind is. "Ik zie veranderingen in hoe kinderen de les volgen," zegt hij. "Uitval is verminderd, meer kinderen komen naar school en ze presteren beter."

Noëlline droomt van een toekomst als lerares, nu ze kennis heeft in lezen, wiskunde, Frans en Engels. "Ik zei tegen mezelf: ik moet teruggaan om een betere toekomst te krijgen," zegt Noëlline.

Noelline- Burundi- Image 3 - Web
Noëlline is nu een Junior Leader in de Girls' Club die haar inspireerde. Ze gebruikt sketches om ouders bewust te maken van het belang van meisjesonderwijs.

Met vastberaden vriendinnen zoals Ada en Cynthia aan haar zijde, blijft Noëlline optimistisch over haar kansen om haar toekomstdoelen te bereiken.