Help kinderen in het Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Doneer nu →

Groenere scholen en gemeenschappen bouwen in Kampala

Tusobola Hero

Op een zonovergoten schoolplein in Kampala verzamelen kinderen zich rond een stukje grond, met schoppen en gieters in de hand. Samen planten ze zaadjes in de grond en delen ze wat ze hebben geleerd over het belang van elke plant voor het ecosysteem van hun gemeenschap. Aan het einde van het project hebben ze een levendige stadstuin op hun schoolplein gecreëerd.

Deze tuin is meer dan alleen een verzameling planten: het is een bewijs van de kracht van praktijkgericht, spelenderwijs leren. De kinderen zijn lid van de milieuclub van hun basisschool, die Right To Play ondersteunt als onderdeel van een programma met de naam Tusobola, wat 'we kunnen het' betekent in Luganda, één van de talen die gesproken wordt in Oeganda.

In de club leren de leerlingen over duurzaamheid, vervuiling en het belang van zorg voor hun omgeving. Oeganda heeft, net als veel andere landen, te kampen met de gevolgen van klimaatverandering, met extreme weersomstandigheden zoals overstromingen en droogtes die de landbouw verstoren en de voedselzekerheid in gevaar brengen. Bovendien kampt het land met uitdagingen op het gebied van plastic- en kledingafval, wat leidt tot aantasting van het milieu.

Leerlingen organiseren opruimacties en andere gemeenschapsactiviteiten en krijgen de kans om te leren en te praten over de gevolgen van klimaatverandering. De combinatie van praktische activiteiten en klassikaal onderwijs helpt leerlingen zich meer bewust te worden van milieukwesties en proactieve maatregelen te nemen om deze aan te pakken.

Tusobola Crop 6
Met gerecyclede en geüpcyclede materialen hebben leerlingen in Oeganda een levendige stadstuin voor hun hele gemeenschap aangelegd.

Milieubewust onderwijs voor kinderen in Oeganda

De Oegandese nationale milieuautoriteit schat dat er dagelijks 600 ton plastic wordt weggegooid in Oeganda, maar dat slechts 5% daarvan wordt gerecycled. Initiatieven zoals de milieuclubs zijn essentieel voor het bevorderen van bewustwording en het stimuleren van duurzaamheid om deze problemen aan te pakken.

De schooltuin van de leerlingen is gemaakt van gerecyclede en geüpcyclede materialen, zoals waterflessen, autobanden, oude plastic emmers en hout dat door de kinderen is verzameld. Deze tuinen dienen als levende klaslokalen waar kinderen de natuur kunnen ontdekken en uit eerste hand kunnen leren over het belang van milieubescherming.

Naast de tuin zelf maken de leerkrachten de leerlingen en de bredere gemeenschap bewust van de gevolgen van vervuiling en het belang van duurzaamheid. Door middel van spelletjes helpen de leerkrachten de leerlingen begrippen als natuurbehoud te begrijpen. Leerlingen houden debatten, geven presentaties over milieukwesties en organiseren opruimacties om iedereen in hun gemeenschap aan te moedigen dieper na te denken over milieubescherming.

SPELEN VOOR EEN BETERE TOEKOMST

Het is van cruciaal belang om jonge leerlingen voor te lichten over de gevolgen van klimaatverandering en hun rol in het tegengaan ervan. Oeganda heeft één van de jongste bevolkingen ter wereld, met meer dan 44% van de inwoners jonger dan 14 jaar. Daarom willen de milieuclubs van Right To Play kinderen mondiger maken door hen de middelen en kennis te geven om een verschil te maken.

Klimaatverandering kan vaak overweldigend en abstract lijken, maar initiatieven zoals spelenderwijs leren en milieuclubs geven kinderen een gevoel van eigenwaarde en begrip. Door actief deel te nemen aan deze programma's leren kinderen dat hun acties ertoe doen en dat ze de kracht hebben om een verschil te maken. Naarmate deze jonge milieuactivisten opgroeien, brengen ze een boodschap van veerkracht en optimisme met zich mee, waarmee ze laten zien dat zelfs kleine inspanningen kunnen leiden tot aanzienlijke positieve veranderingen voor de toekomst van onze planeet.