Help kinderen in Gaza. Doneer nu →

CODEREN VOOR HET KLIMAAT

Aime - Rwanda - Hero Image

Aimé, 11 jaar oud uit Rubavu, Rwanda, is trots als hij zijn school nadert. Zijn leraren en klasgenoten verzamelen zich op het schoolplein, juichen en roepen zijn naam terwijl de trommels klinken. Een grote glimlach verschijnt op zijn gezicht als hij naar de bronzen medaille kijkt die om zijn nek hangt.

De school viert dat Aimé de derde plaats heeft behaald bij een nationale wedstrijd met Scratch, een visueel programmeerplatform. Het is een indrukwekkende prestatie voor de jonge programmeur. Aimé won met zijn schoolproject - een digitale animatie over de effecten van klimaatverandering in zijn gemeenschap. De inspiratie voor zijn project kwam nadat hevige regenval en overstromingen Rubavu troffen in mei 2023.

Aimé had nooit gedacht dat hij op school zou leren coderen, laat staan dat hij hiermee aan een wedstrijd zou deelnemen. Eerder deed hij vooral passief mee op school en verveelde hij zich. De kans om puzzels op te lossen op een computer wakkerde Aimé's nieuwsgierigheid aan en motiveerde hem om bij te dragen aan een duurzamere toekomst.

Het Plug in Play-project gaf Aimé de kans om belangrijke technische vaardigheden te leren, zoals coderen, terwijl hij ook plezier had.

De sleutel tot kwaliteitsonderwijs

Aimé zit op een van de 312 scholen in Rwanda die deelnemen aan het Plug in Play-project. Dit project, gefinancierd door de LEGO Foundation, streeft ernaar de kwaliteit van onderwijs voor kinderen van zes tot twaalf jaar te verbeteren door hen de kans te geven spelenderwijs te leren met technologie.

Aimé's lerares, Josee, werd getraind door Right To Play om haar klaslokaal om te toveren tot een ruimte voor hands-on leren en spelen, vol verbeelding en ontdekking.

Terwijl ze knutselen met draden en klei, experimenteren met robotica en computerspelletjes, en verhalen coderen met Scratch, blijven Aimé en zijn klasgenoten betrokken en ontwikkelen ze technische vaardigheden die hen zullen helpen aan toekomstig werk in Rwanda. Zo leren ze ook holistische vaardigheden, zoals leiderschap, bereid zijn om te falen, en samenwerken om oplossingen te bedenken. Meisjes vergroten hun technische vaardigheden en zelfvertrouwen terwijl ze samen met jongens creëren en maken.

Aime - Rwanda - Image 1 - Web
Wanneer kinderen spellen en animaties maken met Scratch, leren ze creatief te denken, te redeneren en samen te werken - belangrijke vaardigheden voor hun toekomst.

Aimé geniet ervan virtuele werelden te creëren met Scratch. Toen Josee aankondigde dat het Ministerie van Onderwijs een nationale Scratch-wedstrijd organiseerde, wilde hij graag meedoen.

Deelnemers zouden het platform gebruiken om duurzame oplossingen te presenteren voor uitdagingen waar hun gemeenschap voor staat. Voor Aimé was de meest urgente uitdaging er een waar zijn gemeenschap nog steeds van aan het herstellen was.

Overstromingen veroorzaken verwoesting en vastberadenheid

Door stortregens overstroomde de nabijgelegen Sebeya-rivier. Modderstromen overspoelden velden en huizen.

"Veel mensen stierven en ook de gewassen en zelfs de dieren stierven," zegt Aimé, terwijl zijn gezichtsuitdrukking donkerder wordt. "Sommige van mijn vrienden verloren ook hun huis en hun ouders. Ze werden wees. Ik was daar erg verdrietig over."

Aimé maakt deel uit van een milieuclub op school, waar hij leerde dat de opwarming van de aarde de oorzaak was van de krachtige stormen.

Voor zijn deelname aan de wedstrijd besloot Aimé een animatie te maken die liet zien hoe de klimaatverandering bijdroeg aan de overstromingen van de Sebeya-rivier. Met kleurrijke blokken code bracht hij ook mogelijke oplossingen tot leven, zoals het idee bomen te planten langs de rivier om water op te nemen en zo de bodem vast te houden.

Aime - Rwanda - Image 4 - Web
In mei 2023 werden meer dan 20.000 Rwandezen getroffen door ernstige overstromingen en aardverschuivingen als gevolg van hevige regenval.

Derde plaats in Rwanda

Aimé werd geselecteerd om zijn school te vertegenwoordigen en zijn project in te dienen voor de wedstrijd. Hij nam het op tegen 24 kinderen van scholen uit het hele district Rubavu, met hun op verandering geïnspireerde inzendingen over gezondheidszorg, onderwijs en gender. Aimé behaalde de eerste plaats in zijn district en ging door naar de finale samen met 30 andere leerlingen uit het hele land.

"Ze hadden allemaal de beste projecten," zegt Aimé over zijn medestudenten. "Ik moest zo goed mogelijk mijn best doen."

Met een knoop in zijn maag liep Aimé met een jury door zijn animatie en wachtte af hoe hij scoorde op coderingsvaardigheden, creativiteit en presentatie.

"Toen ze ons de cijfers gaven, zag ik mezelf op de derde plaats staan," zegt Aimé. "Ik was heel blij."

Hij was niet de enige. "Het was heel mooi voor onze school en voor ons district," looft zijn lerares, Josee.

Aime - Rwanda - Image 2 - Web
Tijdens de welverdiende huldiging op het schoolplein vieren Aimé's klasgenoten en leraren de jonge activist die met zijn coderingsproject de derde plaats won in een landelijke wedstrijd.

Vaardigheden ontwikkelen om de uitdagingen van morgen aan te gaan

Voor Aimé was de echte prijs om aandacht te vragen over de manieren waarop zijn gemeenschap zich beter kan beschermen tegen toekomstige overstromingen.

Hij maakt zich zorgen over klimaatverandering en mogelijke rampen in de toekomst. De klimaatcrisis is er een die Aimé en zijn leeftijdsgenoten niet hebben veroorzaakt, maar die ze samen met toekomstige generaties kinderen zullen moeten aanpakken.

Aimé wil programmeur worden zodat hij impact kan maken met applicaties en websites. En hij wil dat andere kinderen dezelfde kans krijgen om nieuwe vaardigheden te leren, hun creativiteit te gebruiken en hun eigen oplossingen voor echte problemen te ontdekken op de manier waarop ze dat het beste kunnen - door te spelen.

"Kinderen moeten weten dat ze alles kunnen!" - Aimé.

Aime - Rwanda - Image 3 - Web
Toen Aimé en zijn klasgenoten spelenderwijs technische vaardigheden leerden, werden ze ook creatieve denkers, vernieuwers en samenwerkers – dit beschermt hen tegen de uitdagingen van vandaag en morgen.


Het Plug in Play (PiP) programma wordt mogelijk gemaakt dankzij de steun van de LEGO Foundation. PiP is sinds 2021 actief in Rwanda en heeft als doel de kwaliteit van het onderwijs voor kinderen van zes tot twaalf jaar te verbeteren door spelenderwijs te leren met technologie.

Lego Foundation logo.jpg