Help kinderen in Gaza. Doneer nu →

KINDEREN OP DE VLUCHT: DE KLOOF OVERBRUGGEN

WRD 2023 - Tanzania - Hero.jpg

Op dit moment zijn er wereldwijd meer dan 108 miljoen vluchtelingen, het hoogste aantal ooit. 43 miljoen daarvan zijn kinderen. Gezinnen worden van huis en haard verdreven door conflicten, armoede, vervolging, klimaatverandering en andere factoren waar ze geen invloed op hebben.

Kinderen die vluchteling zijn, gaan vaker niet naar school dan hun leeftijdsgenoten. Ze hebben meer kans op angststoornissen, bezorgdheid en andere mentale gezondheidsproblemen. Door dat ze op de vlucht zijn, verliezen ze het contact met familie en vrienden, verdwijnen vertrouwde routines en zijn ze weg van hun favoriete activiteiten en plaatsen. Zo verliezen ze al snel hoop.

De rechten van kinderen of hun toekomst mogen niet beperkt worden doordat ze moeten vluchten. We kunnen ze helpen hoop te creëren ver weg van huis, en van overleven naar leven te gaan.

WRD 2024 graphic
Al bijna 25 jaar beschermt, onderwijst en zet Right To Play kinderen in vluchtelingengemeenschappen in hun kracht om uitdagingen te overwinnen door de kracht van spelen.

DE ONDERWIJSKLOOF OVERBRUGGEN

Als kinderen moeten vluchten, laten ze hun school, hun leraren en hun klasgenootjes achter. Het verlies van stabiliteit en steun heeft een negatieve invloed op het leren en het psychosociale welzijn van kinderen. In een vluchtelingensituatie kan het moeilijk zijn om toegang te krijgen tot goed onderwijs, waardoor veel kinderen geen kans krijgen om hun school af te maken. Zo verliezen ze de hoop op een goede toekomst.

In gemeenschappen van vluchtelingen over de hele wereld trainen we leerkrachten over hoe ze kinderen kunnen helpen de onderwijskloof te overbruggen met boeiende lessen die leren leuk en actief maken. We maken leerruimtes veilig, inclusief en kindvriendelijk. En we zorgen ervoor dat alle kinderen de kans krijgen om terug naar school te gaan, ook meisjes en kinderen met een handicap, die nog vaker niet naar school gaan.

BURUNDESE KINDEREN GAAN WEER LEREN

Sinds 2015 zijn meer dan 400.000 vluchtelingen Burundi ontvlucht. Veel scholen in vluchtelingennederzettingen zijn overvol en hebben te weinig middelen, en leraren hebben weinig officiële training. Met steun van Right To Play hebben leerkrachten hun vaardigheden op het gebied van spelend leren verbeterd en veilige, verzorgende en inclusieve omgevingen gecreëerd waarin kinderen in grote klassen actief meedoen.

Deo, een projectmedewerker in Kibondo, vergroot de toegang tot onderwijs voor Burundese vluchtelingstudenten in Tanzania.

In de provincie Ruyigi in Burundi woont een van de grootste groepen teruggekeerde vluchtelingen van het land en slechts 49% van de kinderen gaat naar school. Activiteiten die bewustzijn creëren over het belang van onderwijs in gemeenschappen van teruggekeerde vluchtelingen hebben duizenden kinderen geholpen hun weg terug te vinden naar het klaslokaal en het spelend leren dat ze verdienen.

Frederique, een projectmedewerker in Gisuru, legt uit hoe Right To Play de toegang tot kwaliteitsonderwijs voor teruggekeerde meisjes verbetert.

DE SOCIALE KLOOF OVERBRUGGEN

Veel kinderen komen in vluchtelingennederzettingen aan zonder dat ze iemand kennen, omdat ze hun vrienden en familie hebben achtergelaten. Voor kinderen die al angst hebben vanwege het vluchten, kan het overweldigend en soms onmogelijk voelen om nieuwe vrienden te maken en hun plaats te vinden. Sommige vluchtelingenkinderen hebben ook te maken met discriminatie en marginalisatie in de gastgemeenschappen, wat er voor zorgt dat ze zich nog verder van huis voelen. Voor sommige kinderen duurt het trauma hun hele leven.

Binnen en buiten school creëren we mogelijkheden voor kinderen om deel te nemen aan speelse activiteiten zoals theater, muziek, kunst en sport die verschillende groepen kinderen samenbrengen om te spelen en nieuwe vrienden te maken, barrières verbreken en kinderen helpen zich zelfverzekerd te voelen.

HERSTELLEN EN LEREN IN LIBANON

De meerderheid van de kinderen van Syrische vluchtelingen en de gastgemeenschap in Libanon leeft in armoede als gevolg van de ergste economische crisis sinds tientallen jaren. Kinderen ervaren meer angst en extra belemmeringen om te leren, omdat veel gezinnen vooral bezig zijn met het betalen van eten in plaats van schoolgeld. Right To Play-getrainde leerkrachten en coaches helpen kinderen om ingewikkelde emoties te verwerken en spelenderwijs te blijven leren.

Ma'amoun, een programmamanager in Beiroet, laat zien hoe de speelse leer- en muziekgerelateerde activiteiten van Right To Play kinderen aan het leren houden en hun psychosociale welzijn verbeteren.

HOOP HOUDEN IN ETHIOPIË

In Ethiopië werken we in vluchtelingennederzettingen langs de grens met Soedan om psychosociale hulp te bieden aan kinderen die gevlucht zijn vanwege de oorlog in Tigray. We helpen kinderen om te gaan met trauma's en bevorderen het contact tussen gevluchte kinderen en kinderen uit de gastgemeenschap.

In een vluchtelingennederzetting in Assosa schreef Hayat zich in op de plaatselijke school waar speelse methoden haar hielpen om haar leerachterstand in te halen en met onzekerheid om te gaan.