• Nieuws​ - 12 mei 2017

    Leren in een overvol klaslokaal in Tanzania

    Esther_Story_Banner.pngWe zijn in een klein klaslokaal, met tinnen dak, grote ramen zonder glas en met een groot krijtbord hangend aan een van de muren. In de klas zitten meer dan 200 kinderen naast elkaar in rijen, knie aan knie. Het lokaal is overvol. Esther, de lerares probeert zich voorzichtig langs de kinderen naar het bord toe te bewegen. Het enthousiasme van de kinderen vult de ruimte.

    In 2015 kregen duizenden kinderen de kans om naar school te gaan toen Tanzania haar nieuwe onderwijsbeleid introduceerde. Maar het nieuwe beleid kwam met uitdagingen. Overal in het land werden klassen overspoeld met nieuwe leerlingen. Zo ook op de Duthumi basisschool van Esther in Morogoro. Haar klas groeide van 124 naar 286 kinderen in minder dan een jaar.

    "Het is lastig om les te geven aan zo'n grote groep van jonge kinderen. Zowel de kinderen als ik missen het regelmatig een-op-een contact. Uitleg kost meer tijd en het is lastig om de klas in bedwang te houden en de aandacht te krijgen. Het werkt demotiverend voor zowel mij als de kinderen". Aldus Esther

    Vorig jaar kregen Esther en de andere leraren een training van Right To Play. Ze leerde gebruik te maken van het 'ervarend leren', waarbij sport- en speelactiviteiten worden gebruikt om kinderen kennis en vaardigheden te laten opdoen. Dit gaat via de Reflect-Connect-Apply methode van Right To Play. De leraar blikt na afloop van een speelactiviteit met de leerlingen terug op het spel (Reflect). Vervolgens vraagt de leraar of de kinderen bepaalde situaties in de activiteit herkennen in het dagelijks leven (Connect) en hoe ze deze les in de toekomst kunnen toepassen in hun leven (Apply).

    De introductie van het sporten en spelen in de klas heeft Esther enorm geholpen. "Het lesgeven is makkelijker geworden, want de kinderen doen enthousiast mee met verschillende speelactiviteiten. De kinderen hebben meer plezier in het leren, omdat we samen met ze spelen. We bouwen een band met elkaar op en er is ruimte voor interactie. Doordat iedereen enthousiast meedoet kan ik beter orde houden. Dit zorgt allemaal voor betere resultaten."  ​

      
Act