• Nieuws​ - 3 mei 2017

    Sarah uit Oeganda maakte kennis met een nieuwe manier van lesgeven

    Sarah_Main_Story_Banner.png

    "Right To Play heeft me laten zien dat het goed is om dingen los te laten en gewoon plezier te hebben. Als leraar en persoon heb ik stappen kunnen maken."​

    Sarah is een 22-jarige leraar uit Rubaga, Oeganda. Twee jaar geleden startte Sarah haar reis als leraar en Right To Play coach. Ze had als 20 jarig meisje net haar lerarendiploma gehaald. "Ik geloofde altijd dat leraren kinderen kunnen inspireren, vormen en kunnen voorbereiden op hun toekomst. Hierom wilde ik altijd al lerares worden". ​

    Ze ging werken op de Kasubi Cou basisschool, waar ze kennis maakte met het 'ervarend leren' van Right To Play. Ze werd getraind door Right To Play en leerde hoe ze sport, spelen en andere activiteiten kon gebruiken als leermiddel zowel binnen- als buiten het klaslokaal.

    Sarah_Story_Image.png

    "Het inzetten van sport en spel was een uitdaging. Ik voelde me best oncomfortabel," zegt Sarah over het spelen in de klas met haar leerlingen.​

    Traditioneel zijn de leermethodes in Oeganda conservatief en wordt er niet gespeeld in het klaslokaal. Dit was Sarah als leerling en later ook leraar dan ook gewend. Het spelen in de klas zorgde ervoor dat de relatie tussen leerling en leraar veranderde naar een meeromvattende band waarbij meer ruimte was voor interactie. Al snel zag ze door naar haar leerlingen te kijken hoe krachtig spelen is.​

    "Ik merkte dat de kinderen zekerder werden door het sporten en spelen. Het leert ze over verantwoordelijkheden, ze leren zichzelf beter kennen en ze leren in teamverband te werken." En dat was niet alles want Sarah merkte ook dat haar leerlingen minder vaak wegbleven op school. "Je ziet dat de kinderen meer plezier hebben. Daarnaast verbetert het de concentratie en de prestaties. Ze kunnen meer ontspannen en zijn vaak op creatieve manieren bezig. "Hierdoor raakte ik ook zelf gemotiveerd. Als leraar en persoon heb ik stappen kunnen maken", aldus Sarah.  ​

      
Act