Samen leven

 

Door samen te spelen leren kinderen elkaar te accepteren en conflicten vreedzaam op te lossen

1 miljard kinderen en jongeren leven in conflictgebieden. Zij zijn hun vertrouwen kwijt, missen structuur en hebben last van trauma's. Dankzij de speelprogramma's van Right To Play hebben ze weer plezier, leren ze over zichzelf en de ander en gaan ze op een niet-gewelddadige manier met elkaar om. ​

Na afloop van elke speelactiviteit bespreken ze de activiteit met de coach en wat je met dat inzicht kunt als je niet aan het spelen bent. Zo leren ze bijvoorbeeld zich aan regels te houden, samen te werken en om te gaan met winnen en verliezen. De coaches organiseren ook sportactiviteiten voor de gemeenschap die bijdragen aan meer begrip en respect en het vreedzaam oplossen van conflicten.

"Wat ik denk dat de kinderen nodig hebben om vrede in Zuid-Soedan te realiseren, is om samen met elkaar te kunnen spelen." - James, Right To Play Coach, Zuid-Soedan

Waarom een vriend krachtiger is dan een pestkop....

    
 
Mostafa's groei...

"Je hoeft niet groot te zijn om een  leider te worden...."

Mostafa is een dertien jarige Palestijnse vluchteling die in Libanon leeft. Mostafa is gewend geraakt aan conflicten en spanningen. De jongen pestte graag en geeft aan dat hij zich gelukkig voelde als hij de angst in de ogen van andere kinderen zag. Dan voelde hij zich een krachtige, sterke leider.

"Ik voelde me veilig en voldaan als ik anderen pestte" zegt Mostafa. "Maar ik wist stiekem ook wel dat ze me hierdoor niet zo aardig vonden."  

De 20-jarige Right To Play coach Aras, een Iraakse vluchteling, hielp de jonge pestkop te veranderen. Aras ontmoette Mostafa op A'amel, een gemeenschapsvereniging die speelprogramma's voor Libanese jongeren, evenals Palestijnse en Iraakse vluchtelingen, uitvoert.

Door deel te nemen aan de speelactiviteiten met Aras, zegt Mostafa dat hij het belang van vriendelijkheid en samenwerken heeft geleerd.

Mostafa's tien jarige broertje, Baqer, neemt eveneens regelmatig deel aan de Right To Play activiteiten en is heel blij met de positieve verandering van Mostafa.

"Tijdens de spelletjes kreeg ik er een nieuwe vriend bij," zegt Baqer. "Mijn broer."

Baqer wordt niet langer gepest door Mostafa. Bovendien leert hij van zijn broer hoe hij op een positieve manier om kan gaan met anderen.  

"Je hoeft niet groot te zijn om een leider te zijn," zegt Baqer. "We maken het verschil met de manier waarop we spreken en onze positieve houding."


 

  ​​
Washing hands

Onze spelletjes en activiteiten leren kinderen belangrijke levensreddende aspecten zoals het wassen van hun handen en het gebruiken van een klamboe.

Kids in class

We trainen lokale leraren en leiders van de gemeenschap om onderwijs leuk te maken. Op die manier zijn kinderen enthousiast en betrokken bij hun leerproces.  

Act